سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به بهانه دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال

سه شنبه 87 آبان 28 ساعت 9:0 عصر
بسم الله
...این مطلب رو خیلی وقت پیش نوشتم ولی فرصت نشده بود بفرستمش رو وبلاگ، به همین خاطر قبلا از کمی قدیمی بودن آن پوزش می طلبم: -حال کردین چقدر لفظ قلم صحبت کردم!-

چند هفته پیش نمایشگاهی در محل مصلای تهران به نام "نمایشگاه رسانه های دیجیتال" برپا شد. نمایشگاهی که شاید خیلی دیر ولی بالاخره برپا شد. بالاخره ترکش های عصر ارتباطات و اطلاعات باعث شد ماهم دست به کار بشیم تا از قافله خیلی عقب نمونیم!
این نمایشگاه حاوی نکات و پیام های بسیاری بود که می خواهم به زعم خودم به یکی از این نکات بپردازم.
در چند دهه اخیررشد علم صورت تصاعدی به خودش گرفته و باعث شده وسایل ، ابزار و فن آوری های نوینی پا به عرصه وجود بذارند که شاید به جرات بتوان گفت در دنیای امروز زندگی بدون اونها اگر محال نباشه خیلی سخت خواهد بود. تا اینجای قضیه قابل تحمله و شاید به نظر خیلی ها خیلی هم مفید باشه ولی یه نکته ای اینجا فراموش شده و اون اینه که معمولا این وسایل چون در منطقه ای با فرهنگ و آداب خاص خودش طراحی و ساخته شده مطابق با ویژگی های اونجا ساخته می شه. به عبارت ساده تر هر وسیله ای یه فرهنگی هم داره که متاسفانه در کشورما با ورود اینگونه وسایل نه تنها فرهنگ استفاده از اون وسیله تولید و بومی سازی نمی شه که حتی فرهنگ غیربومی اون هم وارد نمی شه ، بلکه ابزاری وارد می شه که در اغلب اوقات باعث دگرگونی در روابط اجتماعی فرهنگی و حتی اعتقادی و دینی ما می شود.
اما ربط این مساله با نمایشگاه فوق الذکر چیه؟ شاید این نمایشگاه نکات مثبت زیادی داشت ولی مشاهده یه مساله ای توی نمایشگاه خیلی آزاردهنده بود. نمایشگاه غرفه ها و بخش های مختلفی داشت: فرهنگی، علمی، درسی، مذهبی و ... که هر کدام هم به تناسب خودش بازدید کننده هایی داشت ولی متاسفانه -به نظر بنده- بخش بازی های رایانه ای با اینکه دو سه تا غرفه هم بیشتر نداشت ولی به قدری شلوغ بود که باور کنید جای سوزن انداختن هم نبود!!!!
این مساله این نکته رو می رسونه که گرچه شاید امروز تو خونه همه ما یه رایانه شخصی پیدا بشه ولی همونطوری که گفتم فرهنگ استفاده صحیح از اون هنوز که هنوزه ایجاد نشده است. یعنی اکثر استفاده ما ایرانی ها - به استناد ضرب المثل "مشت نمونه خروار است"- از رایانه برای سرگرمی و تفریح استفاده می کنند. تا اینجای ماجرا رو هم اگر بازی های مناسب و خوبی موجود بود می شد زیرسبیلی رد کرد ولی اوج قضیه اونجایی مشخص می شه که یه نگاهی به آمارهایی که از بازی های رایانه ای داده می شود بیفکنیم. ترویج خشونت، اعمال غیر اخلاقی ، و بسیاری امور که با فرهنگ و عقاید ما بیگانه اند از دستاوردهای این یازی ها هستند.
 به نظر می رسد که ما به راحتی مورد هجوم این بازی ها قرار گرفته ایم و خواسته و ناخواسته خود را در معرض تبلیغات بر ضد فرهنگ ریا، دین و عقایدمان قرار داده ایم.
نمی دونم مقصر کیه و اصلا دنبالش هم نیستم ولی به نظرم این نکته نیاز به فرهنگ سازی بلندمدت داره و برای کشوری در حال توسعه مثل ما که اکثر جمعیتش را جوانان تشکیل می دهند و در پی کسب مدارج علمی و فن آوری است و و در مسیر ایجاد جامعه ای اسلامی و مذهبی این نکته بسیار مهم می نماید.
امیدوارم علاوه بر مسئولین امر که ان شاء الله به این تکته توجه دارند! خودمان هم مراقب باشیم تا ناخواسته آب در آسیاب دشمن نریزیم.
                                                                                                                                         یاعلی التماس دعا  





نوشته شده توسط : ع.ر.ه | نظرات دیگران [ نظر]


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

معضلی به نام موسیقی
[عناوین آرشیوشده]